سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دنیس اسکات براون ؛ نگانی معنا شناسانه به شهر

 

دنیس اسکات براون

~ نگانی معنا شناسانه به شهر

اسکات براون، دنیس- نام پدری لاکوفسکی-(زامبیا 1931).بانوی معمار و شهر ساز آفریقای تبار آمریکایی در حومه شهر ژوهاسنبورگ در آفریقای جنوبی بزرگ شد و از 1948 تا 1952 در دانشگاه ویت و اترزراند درس خواند او سپس درسش را در رشته ی معماری در کانون معماری لندن به پایان رساند (1955). پس از سفر و کار در انگلیس و ایتالیا به ایالات متحد کوچید و با نخستین همسرش رابرت اسکارت براون به همکاری پرداخت. دانش نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهر را در 1960 و کارشناسی ارشد معماری را درسال 1967 از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد.

دنیس و رابرت ونتوری همکاری خود را از 1960 شروع نمودند و در 1967 ازدواج کردند. وی شخصیت علمی برجسته ایست و درنوشتن کتاب درس هایی از لاس وگاس (1972) تأثیری ژرف نهاد.

کتاب درس هایی از لاس و گاس، بیشتر بر محور «نماد شناسی» موجود در فرم های معماری استوار است. این کتاب بر خلاف ستاره پروری رایج در جامعه، دستاوردکاری گروهی، رابرت ونتوری، مرینس و ایزنور است.

موضوع دیگری که اسکات و ونتوری، تذکر آن در مقدمه ضروری می دانستند رویکرد آن به نوگرایی است. آنها می نویسند: «از آنجا که ما همانند منتقدی برای معماری نوگرا ظاهر شده ایم موقعیت مناسب و خوبیست که اعلام کنیم ما هنوز ستایشگران گام نخست این دگرگونی هستیم؛ دورانی که بنیان گذاران نخست نوگرایی» سرمشق های این انقلاب ضروری را تبیین کردند.

اسکات براون فرضیه ای مطرح شده در این کتاب را چالش می خواند با نوگرایی و آنچه که به عنوان معماری روزمره، در لاوس می‌توان یافت. کانون توجه بررسی های این کتاب، وابسته به محور اصلی تجاری به این مجموعه و چگونگی شکل گیری آن در دوسوی جاده ی ملی شماری 91 آمریکاست محوری که از این محور روستایی، به محور تفریحی تبدیل شده است.

ساختار کتاب او دو بخش اصلی است: بخش نخست نگاهی به شهر سازی و معماری و بخش دوم نیز به تعمیم مشاهدات و ارائه فرضیه ای می پردازد.

این کتاب یاد آور می‌شود که حتی معماران نوین در آثار خود از تمثیل و نماد شکل گرفته در گذشته بهره می برند. آنها به شناخت ارتباطات فکری دست می برند تا عنصری غیر منتظره پدید آورند اما در این کار تاجایی جلو می روند که آسیبی به ساختمان فرم ایشان نرسد.

به باور اسکات، معماران نوگرا وظیفه ی اصلی خود را آفرینش فضا می دانند مهم‌ترین عناصر هنری، مانند تندیس، نقاشی، آرایه ها و نقش ها را از طرح های خود دور نموده است. در صورتی که در گذشته بخش جدایی ناپذیری از معماری شمرده می‌شود تاریخ نویسان از سقوط و فراموش شدن نمادهای هم فهم در هنر صحبت می کند، آب به آسیاب معماران نوگرای متعصب می ریزند.

نویسندگان کتاب درباره نظم حاکم بر خیابان تجاری-تفریحی می نویسند:

این خیابان چهره بی سامان را به بیننده القامی کند به سختی می‌توان نقصی را در آن باز شناخت. تنها نظمی را می‌توان شناخت ضرباهنگ یکنواخت تیرهای چراغ برق است که شب ها در جنگل نور علائم تجاری گم می شوند؛

آنان با مقایسه میان شهر پراکنده وبر ساختارها به این برآیند می رسند که معماری به اصطلاح زشت، بیشتر در شهرهای پراکنده شکل می گیرد در صورتیکه در شهرهای برنامه ریزی شده گرایش به ابر ساختار است بالا رفتن سرعت در حجم و نمای ساختمانها تأثیر گذاشته است.

اسکات و همکارانش تأکید بر ضرورت یادگیری از فرهنگ توده ای از مردم را آفرینش هنری ندانسته، بلکه باور دارند که این روند باعث تغییر وجهه ی معماری معاصر نیز خواهدشد.

کلیدواژه : دنیس اسکات براون
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان

تماس با ما

شماره تماس

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به تلگرام

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها