سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ادموندبيكن، نوروود ؛ خوانش ساختار گرایانه ی شهر و اجزای آن

ادموندبيكن، نوروود
~ خوانش ساختار گرایانه ی شهر و اجزای آن

 معمار و برنامه ريز شهري آمريكايي از دانشگاه كزل و فرهنگستان هنركرنبروك معماري خواند. وي شاگرد اليل سارینن بود در سال 1938 پس از 2 سال كار شهر سازي در شهر فلنيت ميشگيان به مديريت شرکت خانه ساز فيلادلفیا رسید.

وي سمت استادي دانشگاهاي ايلي نويز، پسيلونيا را هم داشت. پس از سال 1949 تا بازنشستگي اش مدير اجراي كميسيون طراحي فيلا دلفيا بود كه اين برنامه او را به شهرت جهاني رساند.

بيكن در سال 1971 جايزه خدمات برجسته بنياد طراحان آمريكا را از آن خود كرد او در سال 1968 كتاب طراحي شهرها را نوشت كه تا امرور از متون مهم معماري و شهر سازي به شمار مي رود.

ادموند بيكن شهر را به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد بشري، پيامد كاري ارادي مي دانست. او بر اين باور بود كه بر آيند تصميمات مردم شهر كه شكل شهر را تعيين مي كند. توجه و پافشاري بيكن بر فضا است نه به باور، ولي توده و فضا دو عنصر اصلي معماري هستند و جوهر طراحي، پيوند دو سويه اين دو است او فرم معماري را بر پايه رابطه آن باتوده و فضا تعريف مي كند.

يعني فرم نقطه اي است كه توده و فضا با هم پيوند مي خورند.

او بر خلاف نو گرايان كه توجه اصلي خود را به توده و حجم بنا معطوف كرده و فضاي پيرامون آن را بلا تكليف رها مي كردند. باور داشت كه بايد به فضابه عنوان عنصري مثبت نگر يست.

او با تاكيد بر اينكه هر نسلي بايد نمادها وانگاشت هاي قديمي كه از نسلهاي پيشين به او رسيده را در عصر خود باز تعريف كند معماري را چنين تعريف مي نمايد:

«معماري بيان فضا است، به گونه اي كه در فرد تجربه اي معين از آن در پيوند با تجارب پيشين و آينده ايجاد كند.»

به باور او شهر بايد يك سازماندهي كلي داشته باشد و عناصر آن در پيوند با هم مشكل گيرنده او با بررسي شيوه شكل گيري شهرهاي قديمي مثل آتن باستان و رم، نيروهاي را معرفي كرد كه كل شهر را به هم پيوند داد و وحدت و فرم شهر را پديد آورده اند او اين نيرو را «نظام حركتي» ناميد.

وي همچنين از نيروهاي سامان دهنده ديگري به عنوان «محرابي قائم فضا» نام مي برد به اين معني كه هر ساختمان با ارزش با «بردارهاي نيرويي» رو به روست كه بر گسترش بعدي و سازماندهي فضاي رو به روي آن تاثير مي گذارد. او همچنين به عامل دو زمان در طرح هاي شهري اشاره داشت. به باو او از آن جايي كه تحقق پذيري طرح هاي شهري، مدت زمان طولاني را به فرد اختصاص می‌دهد؛ و همچنين هماهنگ كردن طرح هاي دوره هاي مختلف كار ساده اي نمي باشد. به باور … طرح شهر بايد تأثير گذر و گسترش پذير باشد. به اين روش كه بايد داراي پتانسيل هايي باشد كه طرح بعدي از آنها استفاده كرده و هماهنگ با آن شكل گيرد. به ديگر سخن در طح بايد زمينه اي براي پيوند با طرح هاي بعدي در قطر گرفته شود. او همچنين باور داشت كه معماري نه تنها براي نگاه كردن به آن بلكه براي بودن در آن زاده شده است.

بيكن باور داشت كه شهر همچون موجود زنده و ارگانيسمي است كه پيوسته نفس مي كشد و نبايد با طرح هاي نامربوط به اعضاء و اندام هاي آن را مجروح كرد بلكه بايد به ترميم و باز زنده سازي پيكره آن پرداخت بعد او با بررسي ساختار شهر سازي دوران باستان – روم و يونان- تا شهر سازي مدرن- برازيليا- در تلاش بود تا عواملي كه باعث هماهنگي اجزاي اصلي و ارتباط همبسته ميان آنها می‌شود را شناسايي كند او سرانجام توانست حاصل پژوهش هاي خود را در ميدان عمل، در طراحي شهر فيلادلفيا به كار نبرد بيكن كار خود براي اين شهر را بر پايه پيوند ميان اجزاي اصلي – رودخانه و مركز شهر در راههاي ارتباطي پيرامون قرار داد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان

تماس با ما

شماره تماس

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به تلگرام

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها