سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

رابرت ونتوری ؛ مخالف با ساده‌انگاری

 

Robert Venturi

رابرت ونتوری

~ مخالف با ساده‌انگاری

فرانوگرا (پست مدرنیسم) – مخالف معماری مدرن – دارای رویکرد زمینه‌گرا در طراحی آثارش، موزه‌ی هنر سیاتل در ایالت واشنگتن مخالف کاملاً معماری کارکردگرا – بیانیه «پیچیدگی و تناقض» در معماری ها که «سرزندگی درهم برهم» محیط مصنوع می‌باشد.

ونتوری «کم، کسل‌کننده است» پاسخی در برابر ادعای میس‌وندروهه نوگرا «کم، بیش است.» کتاب درس‌هایی از لاس وگاس با همکاری همسرش اسکات براون ونتوری در کتاب پیچیدگی و تضاد با جمله ساده‌انگاری معماران و شهرسازان، نه تنها به تناقض و پیچیدگی مسایل شهری می‌پردازد بلکه از آنها نیز استقبال می‌کند (بدلیل پدید آوردن تغییری بنیادین در رویکردهای موجود)

ونتوری مقوله غیر مردمی و ناتوده‌ای شدن آثار هنری نوگرایان شد. مخالف بی توجهی به ظرافت ها، تناقض ها و پیچیدگی در جامعه و شهر و ساختمان از نظر لوکوربوزیه بود. وی به منظور تاثیر گذاری بیشتر سخنانش آن‌ها را با گونه ای ریشخند کنایه آمیز همراه کرده است. ونتوری بدنبال بازگشت به طبیعت اشیا آنگونه که در معماری جهان و شهرهای کوچک و بزرگ آمریکا وجود دارند.

ونتوری به مانند لویی کان بدنبال «پیوند دوباره با گذشته» و سنت (حس تاریخ) است. او در این کتاب نقدی به معمارانیکه معماری را در جداسازی ساختمانها، فناوری و یا برنامه‌ریزی الکترونیک جستجو می کنند. باور ونتوری همانند ویتریوس که معماری باید به دنبال راحتی (کارایی)، استحکام (ایستایی) و لذت بخشی (زیبایی) باشد. پیچیدگی و تناقض باعث سرزندگی و توانمندسازی می‌شود.

او مخالف تقلید از گذشتگان است و بررسی آثار گذشته را نه برای تکرار بلکه بهره مندی از دانش آن زمان است.

ونتوری : «هم این و هم آن را» به «یا این و یا آن» ترجیح می‌دهد (بدنبال تنوع آراء و عدم رای قاطع)

ونتوری «وحدت در عین کثرت» و مخالف میس وندروهه می‌گوید «کم، بیش نیست» ونتوری مخالف سادگی در معماری نیست بلکه مخالف ساده‌پنداری، سهل‌انگاری و پافشاری به آن است سادگی موفق از دید زیبا شناختی (لویی کان) رضایت خاطر را پدید می آورد.

ونتوری مخالف گوناگونی ساختگی است. معماری ونتوری نقش رسانه ای دارد، او برای موفق بودن معماری در بیان پیچیدگی و تناقض نهان در خودش دو شرط قاعل شده است: رسانه ی معماری می باید تجربه ی غنی ما را به سوی خود جذب کند و از سوی دیگر باید تبلور پیچیدگی خواست های ما باشد. ونتوری جذابیت یک اثر را در هدف و وسیله یا هدف و وسیله می دانند. ونتوری «ایهام و تنش» را در همه جای یک معماری پیچیده وجود دارد زیرا معماری عبارتاست از فرم و ماده. معنی معماری از محتوا و از زمینه ای که در آن جای گرفته مشتق می‌شود.

شیفته ی پیچیدگی و تناقض به هر قیمت نیست بلکه به خاطر سازوکار ادراک انسان است که باعث غنای ذهنی می گردد. ونتوری وظیفه یک معماری خوب را در کامل کردن فضای شهری به صورت کل می دانست نه به صورت بناهای مستقل او اندیشه «یا این یا آن» را مستبدانه و مضر برای معماری می دانست.

وی مفاهیم متضاد را مکمل هم می دانست «هم این هم آن» پیش از آنکه جنبه کارکردی داشته باشد جنبه معنایی دارد. معماری نوگرا به دنبال تمایز میان چیزهاست.

نظم = یک نظم که چندگانگی های یک واقعیت پیچیده را با یکدیگر آشتی دهد. به عقیده او ممکن است عناصر باقیمانده از گذشته از روشنی معنایی اثری بکاهد اما بر غنای معنایی آن می کاهد. ونتوری «سازگاری طنز آلود هم برای ساختمان منفرد و هم منظور کلی شهر موجه می‌داند. این سازگاری شرایط واقعی معماری و جایگاه آن در فرهنگ ما را به رسمیت می شناسد. دلیل پافشاری در ماندن عناصر پیش پا افتاده اینکه همه آنها وجود دارند و هم خود را نمایش می­دهند. به عقیده ونتوری کار یک معمار، سازماندهی به یک علیت بی مانند، با استفاده از قواعد و نمایش معقولانه عناصر می‌باشد.

وی به ضرورت پایبندی به یک کلیت پیچیده پرداخته و اعلام می کند که یک معماری پیچیده همخوانی را انکار نمی کند.

کلیدواژه : رابرت ونتوری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان

تماس با ما

شماره تماس

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به تلگرام

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها