سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سرگئی چرمایف ؛ تأکید بر ماهیت عرصه‌های همگانی و خصوصی

Serge Chermayeff
سرگئی چرمایف
~ تأکید بر ماهیت عرصه‌های همگانی و خصوصی

او در كتاب «عرصه‌هاي زندگي عمومي و زندگي خصوصي» بحث خود را با بررسي چگونگي آن دسته از مسائل شهري آغاز مي‌كند كه معماري مي‌بايست پاسخ‌هاي درخوري براي آن يافته باشد. مسائلي مانند «طبيعت رو به زوال»، «شهر رو به نيستي» و «حومه‌هاي ناموفق». وی همچنين از خودرو و رسانه‌هاي گروهي با عنوان «دشمن شماره‌ي 1» و «دشمن شماره‌ي 2» جوامع انساني نام مي‌برد.

چرمايف در بخش نخست كتاب خود براي بيان پيچيدگي مسائل، بحث‌هاي مختلفي را پيش مي‌كشد كه نخستين آن‌ها نابودي محيط سكونتگاه آدمي است. او همچنين در بخش دوم كتاب خود با عنوان «مناظر زيباي طبيعت رو به نيستي است» به ترسيم آينده‌اي مي‌پردازد كه در آن، شهرها، طبيعت و پهنه‌هاي پيرامون خود را بلعيده و آدمي را با دو خطر روبه‌رو كرده‌اند، نخست از دست دادن چشم‌اندازهاي زيبا و داراي لطف شهرهاي تاريخي؛ و دوم، از دست دادن امكان تماس مستقيم با طبيعت دست‌نخورده. چرمايف در بخش سوم كتاب، با عنوان «شهر، رو به نيستي است» درباره‌ي شهرهاي قديمي سخن گفته است. او چهره‌ي شهر را يگانه نماد زندگي و تكاپويي مي‌دانست كه در آن جريان دارد و باور داشت كه احساس وابستگي، شناسايي و محبت ساكنان شهر در واقع پاسخ ناخودآگاه آنان به آزموده‌هاي بصري خاصي است كه چهره‌ي شهر، فراهم مي آورد. او در بخش چهارم كتاب، به بحث درباره‌ي «ناموفقيتي حومه‌ها» پرداخته و در آن به چگونگي و دلايل شكل‌گيري آن‌ها اشاره نمود.

او حومه‌نشيني را فرزند فرهنگ «صنعت‌سالاري» مي‌دانست كه نخست در ايالات متحده و سپس در دورافتاده‌ترين نقاط زمين هم رواج يافت.

چرمايف به نقد «پارك‌شهر» لوكوربوزيه پرداخته، باور دارد كه مردم پس از سرخوردگي از حومه‌ها، شروع به ساختن فضاهاي شبه‌روستايي در شهرها مي‌كنند، به گونه‌اي كه سبزه‌زارهاي پراكنده پديدار مي‌شوند. او راهكار مسئله‌ي حومه‌نشيني را برنامه‌ريزي درست زمين‌ها مي‌دانست. او پيشنهاد كرد كه مردم براي حمل و نقل، از وسايلي استفاده كنند كه همواره و در زمان‌هاي متفاوت بشود استفاده كرد. به باور او بهتر و مناسب‌تر است تا با در اختيار قرار دادن وسيله‌ي حمل و نقل همگاني رايگان، مردم را به استفاده نكردن از خودروي شخصي ترغيب كرد. چرمايف، در برابر ديگر دستاوردهاي زندگي نوگرا هم از خود واكنش نشان داد. او تسليم‌شدن در برابر راديو و تلويزيون را حتي از بندگي در برابر خودرو، بيشتر و خطرناك‌تر مي‌دانست. چرمايف با اشاره به اين موارد، هشدار داد كه با اين شرايط، آدميان رفته رفته حتي حساسيت خود را در جداسازي صداي ناهنجار از آواي دل‌پذير، از دست مي‌دهند. وي درباره‌ی عرصه‌بندي شهر، به بررسي عرصه‌هايي پرداخت كه تأثير مستقيم بر زندگي خصوصي دارند.

چرمايف عرصه‌هاي زندگي جمعي و زندگي خصوصي را در شش دسته طبقه بندي نمود.

  • فضاهاي همگاني شهري
  • فضاهاي نيمه همگاني شهري
  • فضاهاي همگاني ويژه ي يك گروه
  • فضاهاي خصوصي ويژه ي يك گروه
  • فضاهاي خصوصي خانواده
  • فضاهاي خصوصي فرد

چرمايف در پايان، با پافشاري بر ضرورت آفريدن پيوند ميان هنر و علم، رابطه‌ي موجود ميان آن‌ها را نامطلوب خواند و هدف اين كتاب را تحت دو عنوان مطرح كرد:

 نخست، يافتن اصلي براي چگونگي سازمان‌دهي، به گونه‌اي كه راه به آفرينش محيطي كالبدي برد تا در آن محيط، انسان شهرنشين، زندگي خود را بار ديگر در توازن بيابد؛ دوم، قادر ساختن طراحان براي سازمان‌دادن به كار خود به گونه‌اي كه هم استعداد‌هاي هنرمندانه و هم توانايي‌هاي فني بتواند آشكار گردد.

کلیدواژه : سرگئی چرمایف
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان

تماس با ما

شماره تماس

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به تلگرام

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها