سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﮑﺎﺗﺐ ﻧﻮﺳﺎزي و ﺑﻬﺴﺎزي ﺷﻬﺮي

ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﮑﺎﺗﺐ ﻧﻮﺳﺎزي و ﺑﻬﺴﺎزي ﺷﻬﺮي

دﯾﺪﮔﺎه ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮔﺮاﯾﯽ

 ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺷﻬﺮي ﺑﺮ اﺳﺎس اﻟﮕﻮي ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮔﺮا ﻧﯿﺎزﻫـﺎي ﻣﻌﻨـﻮي در ﻣﻘﺎﯾﺴـﻪ ﺑـﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﻣﺎدي اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮي دارﻧﺪ. ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮان ﺑﻪﯾﮏ ﮐﻠﯿﺖ زﯾﺒﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در ﺷﻬﺮ ﺗﺤﻘـﻖ ﺑﺨﺸـﯿﺪ و آن را ﻫﻤﭽـﻮن ارﮔﺎﻧﯿﺴﻤﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﺮد ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺲ در آن ﻧﻘﺶ اﺻﻠﯽ ﺧﻮد را ﺑﯿﺎﺑﺪ. وﻟﺒـﯽ ﻧـﻮرث ﻣﻮرﭘـﻮژن١ از ﺑﻨﯿـﺎن ﮔـﺬاران اﯾـﻦ ﻣﮑﺘﺐ و ﻣﻨﺸﺄ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﯿﺮي ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮔﺮاﺳﺖ. او ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻣﻼك ﯾﮏ ﺑﻨﺎي ﺧﻮب، ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺷﮑﻞ ﺑﻨـﺎ ﺑـﺎ ﻋﻤﻠﮑـﺮد آن اﺳﺖ ﺑﻪ ﻃﻮري ﮐﻪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻧﮕﺎه ﺑﺘﻮان ﮐﺎرﮐﺮد ﯾﮏ ﺑﻨﺎ را ﺗﺸﺨﯿﺺ داد. در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺷﻬﺮي ﺑﺮ اﺳـﺎس اﻟﮕـﻮي ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮔﺮا ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﻣﺎدي ﺑﺮ ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﻣﻌﻨﻮي، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﯽ ﺑﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﯿﺮ ﺑﻮﻣﯽ، ﺷﻬﺮﮐﻮﭼﮏ ﺑـﺮ ﺷـﻬﺮ ﺑـﺰرگ، دﻣﻮﮐﺮاﺳﯽ ﺑﺮ دﯾﮑﺘﺎﺗﻮري و ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﮔﺮوﻫﯽ ﺑﺮ ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﻓﺮدي ﺑﺮﺗﺮي دارد. در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺷﻬﺮ ﺑﺰرگ و ﻫﻨﺪﺳـﯽ ﻧﻔـﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﺮ ﻓﻀﺎﻫﺎ و ﺑﻨﺎﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺷﻬﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮔﺮا ﺑﯿﺶ از ﻫﺮ ﭼﯿﺰ در ﻣﺤﺪوده اي ﻣﺸـﺨﺺ ﺟﺎي ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، در اﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﯾﮑﺴﺎن ﺳﺎزي و اﻟﮕﻮي ﯾﮑﻨﻮاﺧﺖ ﻧﻔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺗﻨﻮع و ﺗﮑﺜﺮ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻧﻈﻤﯽ اﻧﺪام واره و ارﮔﺎﻧﯿﮏ در آن ﻣﻮج ﻣﯿﺰﻧﺪ ﭼﺮا ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﮑﺘـﺐ اﻋﺘﻘـﺎد دارد ﻃﺒﯿﻌـﺖ و ﺧﻠـﻖ و ﺧـﻮي اﻧﺴـﺎن ﻣﺘﻨﻮع اﺳﺖ و ﺑﻪ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺗﻮﺟﻪ دارد)ﺷﻮاي، 1375؛.(22 ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮔﺮاﯾﺎن ﻣﺪاﺧﻠﻪ در ﺑﺎﻓﺖﻫﺎي ﻗﺪﯾﻤﯽ و ﻓﺮﺳﻮده از ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻬﺴﺎزي و ﻧﻮﺳﺎزي ﺷﻬﺮي را از ﻃﺮﯾـﻖ زﻧـﺪه ﮐﺮدن ارزش ﻫﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﯽ داﻧﻨﺪ. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ارزش ﻫﺎي زﯾﺒﺎﯾﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎي ﮐﻬـﻦ و ﺑـﻪ ﺣـﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﺪن دﺧﻞ و ﺗﺼـﺮف در ﺑﺎﻓـﺖ ﻫـﺎﯾﯽ ﺑـﺎ ارزش، ارزش دادن ﺑـﻪ ﮐـﻞ ﺑﺎﻓـﺖ و اﻓـﺰاﯾﺶ ﺟـﺬاﺑﯿﺖ و آراﻣـﺶ در ﺷﻬﺮﻫﺎﺳﺖ. ﺑﺮاي رﺳﯿﺪن ﺑﻪ اﯾﻦ اﻫﺪاف ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ارزش ﻫﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﻬﻦ ﻣﺒﻨﺎ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿـﺮد. ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﮔﺮاﯾـﺎن ﻣﺪاﺧﻠﻪ و ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺷﻬﺮي را از راه ﺗﺪاوم ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﯽ ﻣﯿﺴﺮ ﻣﯽ داﻧﻨـﺪ و اﻋﺘﻘـﺎد دارﻧـﺪ ﮐـﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎ و ﺑﺎﻓﺖ ﻫﺎي ﺷﻬﺮي داراي ﻣﺤﺪوده اي ﻣﺸﺨﺺ اﻧﺪ. آﻧﻬﺎ ارزﺷﻬﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ را ﻣﻮﺟـﺐ ﺷـﮑﻞ دﻫـﯽ ﻓﻀـﺎ ﻣﯿﺪاﻧﻨﺪ و ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎي ﺷﻬﺮي ﺑﺎﯾﺪ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ و ﻣﺘﻨﻮع ﺑﺎﺷﻨﺪ)ﺷﻤﺎﻋﯽ، :1389 .(131

 دﯾﺪﮔﺎه ﺗﺮﻗﯽ ﮔﺮاﯾﯽ:

ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎي اﯾﻦ ﻣﮑﺘﺐ را ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺻﻮرت زﯾﺮ ﺑﺮﺷﻤﺮد:

– ﺗﻮﺟﻪ و ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻓﺮد، ﺑﻪ ﻃﻮري ﮐﻪ در اﯾﻦ اﻟﮕﻮ اﻧﺴﺎن ﻣﺤﻮر اﺻﻠﯽ اﺳﺖ ؛

–    ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت اﻧﺴﺎنﻫﺎ و زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ از ﻃﺮﯾﻖ ﻋﻠﻢ و ﻓﻦ و ﺧﻮش ﺑﯿﻨﯽ ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﯾﻨﺪه ﮐﻪ ﺧﻮد را در ﺳﺎﯾﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎي ﻓﻨﯽ و ﻓﻨﺎوري ﻋﺼﺮ اﻧﻘﻼب ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪاﺳﺖ؛

–   ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ اﻧﻘﻄﺎع از ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺗﺎرﯾﺨﯽ و ﻋﺪم واﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻣﮑﺎن

–  اراﺋﻪ ﻧﻮﻋﯽ اﻟﮕﻮي اﺳﺘﻘﺮار اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﭼﻬﺎر ﻧﯿﺎز اﺳﺎﺳﯽ اﻧﺴﺎن و ﭼﻬﺎر ﮐﺎرﺑﺮي اﺻﻠﯽ زﻣﯿﻦ ﺷﻬﺮي ﺷﺎﻣﻞ: ﮐﺎر ﻓﺮاﻏﺖ، ﻣﺴﮑﻦ، رﻓﺖ و آﻣﺪ ﺗﺎ زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺴﺎن را ﺑﺎ ﻣﺪل ﻫﺎي از ﭘﯿﺶ اﻧﺪﯾﺸﯿﺪه ﺷﺪه ﺷﮑﻞ دﻫﻨﺪ؛

–  اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪﯾﮑﺴﺎن ﺳﺎزي و ﺗﮑﺮار اﻟﮕﻮ در ﻫﻤﻪ ﻧﻘﺎط

–    ﻣﺘﻔﮑﺮﯾﻦ اﯾﻦ اﻟﮕﻮ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ، ﺗﻌﺮﯾﺾ ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻫﺎ، ﺳﺎﺧﺖ در ارﺗﻔﺎع و ﻓﻀﺎﻫﺎي ﺑﺎز و ﺳﺒﺰ اﻃﺮاف ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﺎراﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ؛

ﺗﺮﻗﯽ ﮔﺮاﯾﺎن ﻫﺪف از اﻗﺪاﻣﺎت ﺑﻬﺴﺎزي و ﻧﻮﺳﺎزي ﺷﻬﺮي را ﻋﻤﺪﺗﺎً ارﺗﻘﺎي ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺷﻬﺮ ﻣـﯽ داﻧﻨـﺪ. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﻓﻀﺎي ﺳﺒﺰ ﺷﻬﺮي ﺑﯿﺸﺘﺮ در ﺷﻬﺮ، ﺷﻬﺮﺳﺎزان ﺗﺮﻗﯽ ﮔﺮا را ﺑﺮ آن داﺷﺘﻪ ﺗﺎ در ﻓﻀﺎﻫﺎي ﻗـﺪﯾﻤﯽ ﺑﺴـﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺘﺮاﮐﻢ ﺳﺎزي ﯾﺎ ﺗﺠﻤﯿﻊ ﺳﺎزي ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮري ﮐﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎ ﺑﻪ ﮔﻮﻧـﻪ اي ﻣﻨﻔـﮏ از ﻫـﻢ ﻧـﻮﻋﯽ ﺷﻬﺮﺳـﺎزي ﺑﻠـﺪوزري ﯾـﺎ در ﻣﻌﺮض ﻧﻮر ﺧﻮرﺷﯿﺪ ﺑﻮده و ﻓﻀﺎي ﺳﺒﺰ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺰ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺗﺮﻗـﯽ ﮔﺮاﯾـﺎن ﭼﺎﻗﻮﯾﯽ را رواج ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺗﺎرﯾﺦ اﺳﺖ)ﻫﻤﺎن،.(132

دﯾﺪﮔﺎه ﮐﺎرﮔﺮدﮔﺮاﯾﯽ

اﺻﻮل ﺷﻬﺮﺳﺎزي ﮐﺎرﮐﺮدي در ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ ﮐﻨﮕﺮه ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﻌﻤﺎري ﻧﻮﯾﻦ ﺳﯿﺎم در ﺳﺎل 1928 ﻣﻄـﺮح ﺷـﺪ و در ﺳﺎل 1932 ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻣﻨﺸﻮر آﺗﻦ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﺎﻣﻞ ﺗﺮ ﺗﺪوﯾﻦ و ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮔﺮدﯾﺪ. در ﻫﻤﺎن زﻣﺎن ﻃﺮح ﻫﺎي ﺟﺎﻣﻊ ﺷـﻬﺮي ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﺮدﮔﺮاﯾﯽ و ﺷﻬﺮﺳﺎزي ﻣﺪرﻧﯿﺴﺘﯽ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺖ و در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن رواج ﭘﯿﺪا ﮐﺮد. ﺑـﺮ اﺳـﺎس اﯾـﻦ دﯾﺪﮔﺎه، وﻇﯿﻔﻪ اﺻﻠﯽ ﺷﻬﺮ ﺳﺎزﻣﺎن دادن ﺑﻪ ﭼﻬﺎر ﮐﺎرﮐﺮد اﺻﻠﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ، ﮐﺎر، ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور و ﮔﺬران اوﻗـﺎت ﻓﺮاﻏـﺖ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺷﻬﺮي ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﺑﻪ اﺑﺰاري ﮐـﺎرﮐﺮدي ﺑـﺮاي ﻫـﺪاﯾﺖ و ﻧﻈـﺎرت ﺑـﺮ رﺷـﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎﻟﺒﺪي- ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺑﺮ اﺳﺎس دﯾﺪﮔﺎه ﮐﺎرﮐﺮدﮔﺮاﯾﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ رﯾـﺰي ﺑﺎﻓـﺖ ﻗـﺪﯾﻢ از ﻃﺮﯾـﻖ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﮐﺎﻟﺒﺪي – ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﻬﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﺎراﯾﯽ ﺷﻬﺮ و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي از ﺑـﺮوز ﺑـﯽ ﻧﻈﻤـﯽ و آﺷﻔﺘﮕﯽ در ﻧﻈﺎم ﮐﺎﻟﺒﺪي ﺷﻬﺮ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﺑﺪﯾﻬﯽ اﺳﺖ اﯾﻦ روﯾﮑﺮد ﺑﻪ ﻧﻘﺶ زﻣﯿﻦ ﻫﺎي ﺷﻬﺮي، ﺿﺮورﺗ ًﺎ ﺑـﻪ ﻧـﻮﻋﯽ ﻧﮕﺮش اﯾﺴﺘﺎ و ﯾﮏ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﻣﯽ اﻧﺠﺎﻣﺪ و اﺑﻌﺎد ﺗﺎرﯾﺨﯽ ، ﺣﻘﻮﻗﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷـﺮاﯾﻂ اﺳـﺘﻔﺎده از زﻣـﯿﻦ ﺷﻬﺮي را در ﺷﻬﺮﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧـﺎﺑﺮاﺑﺮي ﻫـﺎي ﻓﻀـﺎﯾﯽ در ﻫـﺮ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ،ﻧﻈﺮﯾـﻪ ﭘﺮدازان ﮐﺎرﮐﺮدﮔﺮاﯾﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻓﻀﺎﻫﺎي ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺎرﮐﺮد ﻣﻨﻄﺒﻖ و ﻣﺆﺛﺮي ﺑﺎ ﺷـﺮاﯾﻂ اﻣـﺮوزي ﭘﯿـﺪا ﮐﻨﻨـﺪ )ﺷـﻤﺎﻋﯽ، .(158 :1389

اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺮ ﻧﻮع دﺧﺎﻟﺖ در ﻓﻀﺎ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺧﺬ ﺳﻮد آوري ﺑﯿﺸـﺘﺮ ﻣﺠـﺎز ﻣـﯽ ﺷـﻤﺎرد. در اﯾـﻦ ﺗﻔﮑـﺮ ﻣﻘﻮﻟـﻪ اﻗﺘﺼﺎدي اﻫﻤﯿﺖ دارد و ﻣﺤﺘﻮاي ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺧـﻮردار ﻧﯿﺴـﺖ. ﺗﺤـﻮل و دﮔﺮﮔـﻮﻧﯽ ﻓﻀﺎ در اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه از ﻃﺮﯾﻖ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي آن ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ.

ﮐﺎرﺑﺮد ﻋﻤﻠﯽ اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﻧﺘﺎﯾﺞ زﯾﺮ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد:

– ﺗﺴﻬﯿﻞ در ﺣﺮﮐﺖ رواﺑﻂ ﮐﺎراﯾﯽ ﺟﺪﯾﺪ از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﺠﺎد ﺷﺒﮑﻪﻫﺎي

–   ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺟﺪﯾﺪ و ﺳﺮﯾﻊ؛

– ﮔﺮاﯾﺶ ﻓﻀﺎ ﺑﻪ ﻗﻄﺒﯽ ﺷﺪن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ (ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺑﯿﮑﺎري)

–  دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻋﻤﺪه در ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ؛

–  ﺗﺨﺮﯾﺐ ﮐﺎﻟﺒﺪي ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪه اي از ﺑﺎﻓﺖ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي ﺗﺴﺨﯿﺮ ﻣﺠﺪدﻋﻤﻠﮑﺮد آن؛

– ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺑﻨﺎﻫﺎ و ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻫﺎي ﺑﺎ ارزش از ﻧﻈﺮ ﻣﻌﻤﺎري)ﺳﺠﺎدﯾﺎن، :1387 )

دﯾﺪﮔﺎه ﺳﺎﺧﺘﺎرﮔﺮاﯾﯽ

در اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﭼﻬﺎر ﻓﺮض وﺟﻮد دارد:

–   ﺟﺎﻣﻌﻪﯾﮏ ﻧﻈﺎم ﯾﺎ ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾﮏ ﮐﻞ از ﺑﺨﺶ ﻫﺎ و اﺟﺰاي واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ؛

–  اﯾﻦ ﮐﻞ  ﻧﻈﺎم  ﯾﺎﻓﺘﻪ  از  ﻧﻬﺎدﻫﺎي  ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ، اﻟﮕﻮﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻧﻈﺎم ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ،  ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﺳﯿﺎﺳﯽ  و اﻗﺘﺼﺎدي ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ؛

–    ﻫﺮ ﯾﮏ از اﺟﺰاي اﯾﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎر، در ﺟﻬﺖ ﺛﺒﺎت و ﺗﻌﺎدل ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ، ﻧﻘﺸﯽ را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ؛

–   واﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﺨﺶ ﻫﺎ و اﺟﺰاي اﯾﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﻪ ﻫﻢ واﺑﺴﺘﮕﯽ اي ﮐﺎرﮐﺮدي اﺳﺖ، ﺑﺪﯾﻦ ﺳﺎن ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﻫﺎ و اﺟﺰاي ﺳﺎﺧﺘﺎر، ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ را ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ)ﺷﻤﺎﻋﯽ، :1389 .(164

دﯾﺪﮔﺎه ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار

ﺑﺎﻓﺖ ﻗﺪﯾﻢ در دوران ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﻀﺎد اﺳﺎﺳﯽ رو ﺑﻪ رو ﺷﺪه اﺳﺖ. از ﯾﮏ ﻃـﺮف ﻫﻮﯾـﺖ ﺗـﺎرﯾﺨﯽ و ﻓﻀـﺎﯾﯽ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻫﻮﯾﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ، اﻗﺘﺼﺎد ﭘﯿﺸﻪ وري و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻗﺒﻞ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ و از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﺑـﺎ ﻧﯿﺎزﻫـﺎ و اﻟﺰاﻣﺎت ﻧﯿﺮوﻣﻨﺪ ﻋﺼﺮ ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﭘﺴﺎ ﺻﻨﻌﺘﯽ روﺑﻪ ﺑﺮو ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺪاﯾﯽ و ﺑﺮﯾﺪن از ﻣﯿﺮاث ﮔﺬﺷـﺘﻪ ﺷـﻬﺮ ﺑـﻪ ﺑـﯽ ﻫﻮﯾﺘﯽ و آﺷﻔﺘﮕﯽ ﻣﯽ اﻧﺠﺎﻣﺪ و از ﻃﺮﻓﯽ ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮي ﺑـﻪ اﻧـﺰوا و ﺟـﺪاﯾﯽ از ﺗﺤﻮﻻت ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﯽﺷﻮد. ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺗﻀﺎد و ﺑﺤﺮان ﺑﻪﯾﮏ روﯾﮑﺮد راﻫﺒﺮدي دراز ﻣـﺪت و ﻧﮕـﺮش ﻋﻠﻤـﯽ و ﺟﺎﻣﻊ ﻧﯿﺎز دارد. ﺷﺎﯾﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮﯾﻦ راﻫﮑﺎر در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮي ﭘﺎﯾﺪار و ﺗﺪوﯾﻦ دﺳﺘﻮر ﮐـﺎر ﻣﻠـﯽ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺷﻬﺮي ﭘﺎﯾﺪار اﺳﺖ. در اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﺑﺎﻓﺖ ﻗﺪﯾﻢ از ﻃﺮﯾﻖ اﺗﺨﺎذ ﺳﯿﺎﺳﺎت ﻫﺎي ﮐﺎرﺑﺮي ﺻﺤﯿﺢ و اﺟﺮاي ﻃـﺮح ﻫـﺎي ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ از زﻣﯿﻦ و ﺑﻨﺎ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﯿﻨﻪ از زﻣﯿﻦ و ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﺑـﺮاي ﺣـﺎل و آﯾﻨـﺪه ﺑـﺎ وارد ﮐـﺮدن ﮐﻤﺘـﺮﯾﻦ ﺿﺎﯾﻌﺎت، ﻧﮕﻬﺪاري و ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﯽﺷﻮد. در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻃﺮح ﻫـﺎ و ﭘـﺮوژهﻫـﺎي اﺟﺮاﯾـﯽ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ اﻫـﺪاف اﻗﺘﺼـﺎدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ در رأس ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬاري ﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮي ﻗﺮار ﻣـﯽ ﮔﯿـﺮد. در اﯾـﻦ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﺤﺪود اﻗﺘﺼﺎدي ﺑﺎﻓﺖ ﻫﺎي ﻗﺪﯾﻤﯽ در روﻧﻖ اﻗﺘﺼﺎدي ﻧﯿﺰ ﺑﺴﯿﺎر ﺿﺮوري و ﻣﻬﻢ اﺳﺖ.

اﯾﻦ اﻗﺪام ﻣﻬﻢ ﺑﺎﯾﺪ در ﻗﺎﻟﺐ راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﻣﺪون و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾـﺰي ﺷـﺪه و ﯾـﺎ ﺑـﺎ ﻫـﺪف ﺣﻔـﻆ ﺟﻨﺒـﻪﻫـﺎي ﺗـﺎرﯾﺨﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﮐﺎﻟﺒﺪ ﻧﻤﻮد ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ. ﺑﻪ اﯾـﻦ ﺗﺮﺗﯿـﺐ اﺣﯿـﺎي اﻗﺘﺼـﺎدي ﺑـﻪ ﺗـﺪاوم ﺣﯿﺎت ﺣﻘﯿﻘﯽ و ﺳﺎزﮔﺎر ﻣﺮاﮐﺰ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﯽ اﻧﺠﺎﻣﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﺎﻓﺖ ﻫـﺎي ﻗـﺪﯾﻤﯽ و ارزﺷـﻤﻨﺪ ﺷـﻬﺮي ﮐﺸﻮر را ﺗﻀﻤﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

دﯾﺪﮔﺎه ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ

ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي اﯾﻦ ﻧﮕﺮش، ﺷﻬﺮ ﯾﮏ ﭘﺪﯾﺪه زﻧﺪه اﺳﺖ. در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ ﺧﻮد رﺷﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﻣﺘﺤﻮل ﻣﯽﺷـﻮد، ﮐﺎﻟﺒـﺪ آن ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺟﺮﯾﺎﻧﺎت اﻗﺘﺼﺎدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻃﺒﯿﻌﯽ دﭼﺎر دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻣﯽ ﮔﺮدد )ﺣﻨﺎﭼﯽ،(1386 ﺑﻨـﺎﺑﺮاﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺠﻤﻮﻋـﻪ زﯾﺴـﺘﯽ اﻧﺴـﺎﻧﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋـﻪﻫـﺎي ﭘﯿﭽﯿـﺪه و ﻣﺘـﺄﺛﺮ از ﻋﻮاﻣـﻞ ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن ﻫﺴـﺘﻨﺪ ﮐـﻪ داراي زﯾـﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻫﺎﯾﯽ ﻣﺘﻌﺪدﻧﺪ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ داراي ﻣﮑﺎﻧﯿﺰم ﻫﺎي ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺧﺎص ﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ زﯾﺴﺘﯽ ﻫﻤـﻮاره ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ارﮔﺎﻧﯿﺴﻤﯽ زﻧﺪه در ﺣﺎل ﺗﺒﺎدﻻت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت دروﻧﯽ و ﺑﯿﺮوﻧـﯽ اﺳـﺖ. ﺷـﻨﺎﺧﺖ و درك ﭼﮑـﻮﻧﮕﯽ اﯾـﻦ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﺗﺒﺎدﻻت ﺟﺰﺋﯽ ﺟﺪاﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ از ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻫﺎي زﯾﺴﺘﯽ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫـﺮ ﮐـﺪام از ﻗـﻮاي ﻧﻬﻔﺘﻪ در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ زﯾﺴﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮده ﻧﺸﻮد روﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﯽ رود و ﺑﻪ ﻋﮑﺲ ﻗﻮاﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐـﺎر ﻣـﯽ رود ﻣﺮﺗﺒـﺎً رو ﺑﻪ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد )ﺑﺮوﻣﻨﺪ، 1384؛(572 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻋﻨﺎﺻﺮ در اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﺑﺎﻓﺖ ﻫﺎي ﻣﺮﮐـﺰي ﺷـﻬﺮ ﺑﻪ ﮐﻞ ﺷﻬﺮ واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي اﯾﻦ ﻧﮕﺮش ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺪاﺧﻠﻪ در آﻧﻬﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻞ ﺷﻬﺮ را در ﻧﻈﺮ داﺷﺖ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان

تماس با ما

شماره تماس

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

اتصال به تلگرام

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها